Skitterend Inca-Rijk

De dag begon met een goed ontbijt aan te lage tafels in ons hotel in Urubamba, wel jammer dat het hele hotel vol zat met overjarige Australiers. Daarna vertrokken we op de Peruaanse acht uur (oftewel 8:30) naar de Chinchero, die in een klein dorpje op 3800 meter hoogte wonen.

Daar hebben we coca-thee gedronken en een demonstratie gekregen van een van de Chinchero van hoe de wol van schapen, alpacas en llamas wordt bewerkt tot kleedjes en kleren. Na de demonstratie kregen we de mogelijkheid om alpacas en llamas te voeren, wat vrij gevaarlijk was omdat een van de llamas bezig was een doel te zoeken om te bespugen.
Daarna zijn we naar Moras gegaan, waar we agriculturele terrassen hebben gezien die door de Quechua gebruikt werden om planten te kweken. Jammer genoeg kon je bij het grote amfitheater niet naar het laagste punt, maar een eindje verderop had je een kleinere waar je wel naar beneden mocht.
Toen we vertrokken werden we aangesproken door een toerist dat het eigenlijk niet de bedoeling was om naar beneden te gaan, onze gids had ons echter gezegd dat het mogelijk was. Toch besloten een stel eigenwijze Amerikanen brutaal tegen de adviezen van de toerist in te gaan en toch naar het middelpunt van de terrassen te gaan.
Na wat Koreanen de bosjes in te zien verdwijnen zijn we doorgegaan naar Moray, waar een zoutmijn met 4000 putten ligt. Vrijwel elk gezin in het dorp bezit een of twee putten van de mijn. Ook hebben we in Moray een nieuwe diersoort ontdekt die nu naar Robin is vernoemd (Robinus Peijperanius). Na Moray bezocht te hebben reden we door naar Ollantaytambo, de plaats waar Pachacuti gewoond zou hebben tijdens zijn tijd als koning van het Inca imperium.
Na 200 traptreden te hebben beklommen met een manke gids kregen we te horen en te zien wat de Quechua allemaal hadden bereikt tijdens het regeren van Pachacuti en zijn zonen. Na hijgend beneden te komen van de tempel, konden we nog stressen omdat de chauffeur van onze bus besloten had nog even een stukje te gaan rijden. Gelukkig waren we nog wel op tijd voor de trein waarmee we vertrokken naar ons hotel dichtbij Machu Picchu.
Na lekker gegeten te hebben in een goed restaurant zijn de meesten vroeg naar bed gegaan omdat we de dag erna om half 5 op moesten staan om andere toeristen bij Machu Picchu zo veel mogelijk te ontwijken.

Tot morgen!
Jip en Harald

Ietje Schenkel

Jongens, wat maken jullie veel mee! Fantastisch wat je allemaal te zien krijgt!

Janny

Ik hoop dat jullie net zo onder de indruk zullen zijn van Machu Picchu als Sietske de eerste keer was toen ze daar kwam. Het enige verschil: jullie gaan met de trein en Sietske is er lopend naar toe gegaan. Geniet ervan samen!