Machtig mooi Machu Picchu

Hola todos,

Gisterochtend zijn we om 4:37 opgestaan in Machu Picchu Pueblo na een wekker die niet af wilde gaan en begonnen we de dag met een heerlijk ontbijt met voornamelijk fruit. Om 5:30 moesten we verzamelen in de lobby terwijl iedereen eruit zag als een zombie door het "lange slapen".

Na onze tickets voor de bus en Machu Picchu gekregen te hebben, vertrokken we uiteindelijk om 5:45 naar de bushalte om vervolgens naar Machu Picchu te gaan met de bus. Eenmaal aangekomen bij de halte ontdekte Jip dat zijn paspoort nog in zijn tas lag. Vervolgens rende hij naar het hostel waarna hij net op tijd terug kwam voor de bus. Toen we met de bus vertrokken baanden we ons een weg door het wonderschone Amazone regenwoud dat bedekt was met een dikke laag wolken.
Al gauw begonnen we hoger te komen en ontdekten we de gigantische bergen omringd met een wolkendeken. Toen we nog hoger gingen, konden we even een blik werpen op een van de terrassen van de "verloren" Quechuastad. Onze gids vertelde namelijk dat de lokale bevolking al die tijd al af wist van de Quechua stad Machu Picchu. We hadden het mooiste uitzicht over Machu Picchu dat er was; het dorp was namelijk helemaal gehuld in de mist.
Nadat de zon om 7:00 op kwam verdween de mist een tijdje en kwam het tien keer zo erg terug. Gelukkig verdween dit snel waardoor we een verbazingwekkend overzicht hadden over Machu Picchu. Na geprobeerd te hebben een groepsfoto te maken, gingen we verder met onze gids. Eerst over de terrassen waar de Quechua's onder andere coca bladeren, cacao, mais en tarwe verbouwden. Vervolgens liepen we verder naar de residenties van de inwoners en de zonnewijzer, een van de belangrijkste plaatsen op Machu Picchu.
We vervolgden onze trip door de stad naar het Inca-paleis en de wereldberoemde zonnetempel, hier kondende Quechua's zien welk seizoen en zelfs welke maand en dag het was. Daarna bezochten we de andere kant met o.a. de heilige rots die een "replica" is van de tegenoverstaande berg. Na nog een insect te hebben gezien (en ook deze te hebben omgedoopt naar onze Robin), hadden we even tijd om wat te chillen en foto’s te maken.
Daarna zijn we gaan genieten van het uitzicht (in yogapants), om daarna onze tour te beëindigen en weer naar beneden te gaan om onze paspoorten te bestempelen met een stempel van Machu Picchu.
Eenmaal beneden hadden we tijd om even wat souvenirs en eten te kopen voor de vluchten die we vandaag en morgen gaan maken. Na onze tassen te hebben gepakt en ze te verzamelen in de lobby zijn we richting het station gelopen om de trein te nemen die om 16:12 vertrok naar Ollantaytambo, daarna zijn we in een busje door gereden naar Cuzco. Aangekomen in Cuzco pakten we onze koffers (die we daar hadden achtergelaten) en gingen we naar onze nieuwe kamers. Na een kwartiertje moesten we alweer bij elkaar komen om avond te gaan eten bij een goed restaurant waar Sietske en Robin al eerder hadden gegeten.
Robin raadde ons aan om de alpaca-burger te nemen, die erg goed smaakte. Hierna zijn de meesten naar een lokale salsabar gegaan waar nogal gênante danspassen zijn gemaakt...Ondanks de vroege ochtend was het een geweldige dag.

Groetjes Harald

Ietje Schenkel

Wat prachtig allemaal, wat een landschap en geweldige bezienswaardigheid. Waarschijnlijk het hoogtepunt van dit deel van de reis.... Dit komt heel hoog op mijn verlanglijstje te staan! Een leuk bericht, Harald!

Anita Deijnen

Leuk geschreven en leuk om jullie blogs te volgen.
Jullie maken heel wat mee zo op een dag!!

Odette

Waw, wat een indrukwekkende foto's van de Machu Picchu. Jullie kunnen terugkijken op een geweldige reis met en voor elkaar. De Peruanen zijn jullie dankbaar. Een behouden thuiskomst.