Citytour Lima

Het was gisteren een hele leuke dag. We gingen weer met onze hosts mee richting school waar de leraren een verrassing hadden voor de verjaardag van Dylan. Eerst deden we een quiz over Peru, daarna waren er slingers, ballonnen, taart en echte thee uit Peru: coca-thee. Zo begon de dag heel gezellig.

We moesten nog een tijdje op het schoolplein blijven wachten tot we rond de middag vertrokken richting het centrum van Lima. We begonnen onze stadstour met een bezoek aan een mooie kerk: Santa Domingo. Binnen was er een grote bibliotheek, de op een na belangrijkste van Zuid/Latijns-Amerika. Ook waren er lange gangen onder de grond waar echte mensenbotten, volledig gesorteerd, in grote, diepe bakken lagen. Hoewel het wel interessant was, waren we blij dat we weer uit die gangen waren.
Na het bezoek aan de kerk liepen we door de stad heen naar het Plaza de Armas (altijd het centrale plein in de grote steden), waar prachtige oude gebouwen en parken waren. We zagen op dat moment weer een compleet andere kant van Lima, het leek alsof we in een ander land waren.
Daarna gingen we naar Miraflores, een superluxe plek met restaurants, winkels, veel moderne gebouwen, allemaal liggend aan de zee. Hier aangekomen gingen we met de hele groep lunchen bij Mangos. Dat was heel lekker en ook heel gezellig! We kregen daarna wat vrije tijd in het winkelcentrum en toen gingen we naar het park van de liefde: Parque de Amor. Dit was een supermooi park, waar je aan de ene kant hoge, moderne gebouwen ziet en aan de andere kant het strand, de kliffen en de zee. We hebben daar heel veel foto´s gemaakt en iedereen had erg veel lol met elkaar.
Toen gingen we weer richting de bus en naar een park met heel veel fonteinen. Daar keken we naar een show met muziek, licht en water. Dit was mooi, maar het leukste deel kwam hierna, toen we zelf door de fonteinen heen gingen rennen. Iedereen had hierna natte kleren en had het koud maar het was het zeker waard. In de bus was iedereen nog vrolijk aan het praten en lachen, toen we op school werden opgehaald door de ouders en was de dag weer afgelopen.

Groetjes Sabine Voss

Slums en Gold museum

Vandaag was onze tweede dag in Peru. We begonnen de dag weer vroeg voor school. De tocht naar school duurde weer lang, 40 minuten voor mij. We verzamelden bij de school om vervolgens naar Pamplona te gaan. Met de twee busjes vertrokken we naar Pamplona. Net zoals de vorige keer liepen er overal zwerfhonden en katten, de lucht stonk net zo erg en de straten waren net zo vies. We begonnen weer snel met werken. Vier studenten gingen schilderen, twee gingen eten uitdelen en de rest ging verder met het bouwen van het huis.

Er was alleen één probleem: een stuk grond was 's nachts weggezakt waardoor er veel minder bouw oppervlak was. Vandaag zouden we eigenlijk beginnen met het maken van cement voor de vloer maar dat ging dus niet door. We moesten eerst zorgen dat de grond weer werd opgebouwd. We moesten zo veel mogelijk grote keien verzamelen om de vloer weer op te bouwen. Sjouwend liepen we in de brandende zon op en neer met de stenen. De zon leek feller en krachtiger dan gisteren. Na een korte pauze voor mezelf keek ik even voor me uit. Een oneindige stad met zo'n slechte condities, groter dan dat ik kon zien, verdwenen in de smog. Ongelooflijk.
Ook gingen we weer met een ander klein groepje verder met schilderen van huizen. De binnenkant van het huisje werd wit geverfd. Naar mijn mening was het mooier zonder de witte verf. De verf werd zo erg verdund dat het niet meer goed dekte.
Na een paar uur werken gingen we weer naar school. Daar hebben we geluncht en vervolgens gingen we naar het Gold Museum. Daar kregen we een rondleiding van een best wel grappige gids. In het museum hadden ze allemaal voorwerpen van goud of zilver: oude geweren, sieraden, Inca voorwerpen, etc. Ik vond het best interessant.

Na het Gold museum gingen we even naar huis om op te frissen. De meeste mensen gingen 's avonds nog naar Jois. Ze bleek 2 gitaren te hebben dus we hebben flink wat muziek gemaakt. Het was een mooie afsluiting van een leuke dag.

Groetjes Jane

Een wereld van verschil...

Vandaag was onze eerste echte dag in Peru. Voor de meeste begon de dag al vroeg, namelijk om 6 uur. Het ontbijt was minimaal maar lekker en rond kwart voor 7 begon de tocht naar de school. Met de auto. Al snel had ik door dat er geen verkeersregels zijn in Peru. Wie de grootste mond heeft en het hardst toetert heeft voorrang. Over een stuk wat ik met de fiets in 20 minuten had kunnen rijden, deden we 1 uur en 15 min. Het verkeer hier s ochtends staat gewoon helemaal muurvast.

Eenmaal aangekomen op school deden we mee met een opening (ik weet niet precies wat daar de bedoeling was) en daarna vertrokken we met een busje naar pamplona, de sloppenwijk.
Eenmaal aangekomen kon ik mn ogen eigenlijk niet geloven. Mensen in Pamplona zijn zo ontzettend arm. Ze leven echt gewoon in zelfgebouwde krotjes die bijna allemaal op instorten staan. Er lopen overal (zieke) honden rond en het stikt er van de vliegen. De stank is dan ook enorm. Ook hangt er een dikke laag stof in de lucht waardoor ik eigenlijk het gevoel had dat ik constant zand inademde.
We hebben vandaag aan de bodem van het huis gewerkt en gaan morgen verder. Ook hebben we een huis wat al af was (van een gelijk project) een leuk kleurtje gegeven, namelijk paars.
Om 1 uur waren we weer terug op school. We hebben toen even pauze gehouden met de Peruanen en daarna een les met ze meegedaan.

Na school was het middag programma voor iedereen anders. Ik ben met mijn Peruaan, haar mama en haar oma naar een pasta bar geweest in een super deluxe winkelcentrum. Ik heb vandaag het verschil tussen arm en rijk erg goed kunnen zien... Verschrikkelijk hoe sommige mensen leven.

Welterusten! Groetjes Jolie

Trapped in Madrid

Hier is dan eindelijk de eerst blog waar iedereen met smacht op gewacht heeft. De eerste twee dagen waren een beetje anders verlopen dan we hadden gepland, met een extra tussenstop in Madrid. We vlogen van Brussel naar Madrid, van Madrid naar Santiago de Chili en van daaruit door naar Lima. De Peru-reis 2015 is nu ECHT begonnen...

19 april 2015 was het zover. We zouden eindelijk naar Peru gaan! Nadat we al onze familie uit hadden gezwaaid, vertrokken we met een super luxe bus op weg naar Brussels Airport. Eenmaal daar aangekomen moesten we nog een tijdje wachten om in te checken. Alles verliep tot nu toe zoals gepland. Na de douane hadden we nog even de tijd om wat te eten voordat we het vliegtuig ingingen. We vlogen met een Airbus 320 naar Madrid. De vlucht is goed verlopen en we landden zonder problemen in de Spaanse sol.
We liepen daarna naar de juiste terminal voor ons volgende vliegtuig, maar we kregen te horen dat het vliegtuig niet kon vliegen vandaag. Onze vlucht zou eigenlijk om 23:55 moeten vertrekken, maar was verplaatst naar 11:00 de volgende dag. Iedereen was moe maar gelukkig kregen we van de vliegmaatschappij een viersterrenhotel gratis aangeboden waar we konden overnachten, dineren en ontbijten. Het duurde nog een tijdje voordat iedereen goed en wel een kamer had.
Om middernacht konden we dan eindelijk dineren en hoe; vis, vlees, aardappels, friet, vers fruit, groente en heel veel lekkere toetjes. Bij het diner kwamen we het eerste minpuntje van dit ´viersterren´ hotel tegen: de biefstuk was net een stuk rubber (rauw). Dit vonden we erg tegenvallen, behalve dit was verder alles prima en hebben we goed gegeten. Sommigen hebben zelfs zo goed gegeten dat ze het nodig vonden om het er meteen weer af te sporten, er was namelijk een minigym in het hotel. Tijd om die uit te testen, dit was meteen een twee minpunt in het viersterrenhotel. De minigym leek net een soort sauna zonder banken. Het had een zielige loopband, een paar gewichtjes en twee yogamatjes. Lang zijn ze er in ieder geval niet geweest. Om één uur vonden ze het toch wel bedtijd worden en gingen ze terug naar de kamer. De meesten waren na het diner al gaan slapen, we besloten ook om te profiteren van alle gratis voorzieningen die we kregen in het hotel: de douche en alle gratis minisetjes met tandenborstel en andere troep werden goed gebruikt. Dat moest ook wel want het enige dat we meehadden was onze handbagage.
De volgende ochtend werden we heerlijk wakker gemaakt door een wake-up call van de receptie. Iedereen zat om 8 uur te genieten van het uitgebreide ontbijt dat bestond uit bacon, eitjes, fruit, broodjes, muffins, donuts en nog heel veel andere lekkere dingen. Daarna vertrokken we weer naar el aeropuerto de Madrid. Iedereen was weer helemaal fris en uitgerust om onze vlucht voort te zetten. Om naar onze gate te komen op het vliegveld van Madrid, moesten we met een metro gebracht worden. Eenmaal bij de gate aangekomen moesten we alsnog 1,5 uur wachten op het vliegtuig. We vlogen met een Boeing 787 naar Santiago de Chile, iedereen heeft lekker films gekeken en uitgerust tijdens de vlucht. Het was een lange vlucht van 12 uur en driekwartier vliegen.
Om iets na elven zijn we geland in Lima, waar we de nodige formulieren in moesten vullen voordat we door de douane konden. Nadat onze tassen en koffers nog een keer gecheckt waren konden we de bus in naar het Casuarinas waar de ouders en leerlingen ons al op stonden te wachten. Snel daarna zijn we met hen meegegaan naar hun huis en kan het avontuur ´s ochtends vroeg echt beginnen!

Hasta luego!

Saludos Sabien & Jenny

Exchange in Holland

Eind september, begin oktober was het dan zover en kwamen 10 Peruaanse dames aan op Schiphol waar ze door de Nederlandse studenten onthaald werden. Tien dagen lang hebben de leerlingen de Peruaanse dames een kijkje in de Hollandse keuken gegeven en zijn we naast activiteiten op en rondom school en Eindhoven ook Nederland gaan ontdekken.

Van Den Bosch met de Binnendieze en Bosschebollen van Jan de Groot, Maastricht met haar grotten tot aan Amsterdam met haar schitterende grachten en natuurlijk het indrukwekkende Anne Frankhuis. Het officiële gedeelte werd afgesloten op vrijdag met een heuse 'pie contest' waarbij de meest heerlijke taarten geserveerd en gebakken werden. De weekenden waren voor het gastgezin en op maandag 6 oktober werden de Peruaanse leerlingen weer uitgezwaaid om via Schiphol uren later te landen op het vliegveld van Lima.

Het uitkijken naar de reis naar Peru in april 2015 kan beginnen...